Dec 29, 2008

MAAL HIJRAH, PERSIAPAN ATAU MASIH LAGI DI TAKUK LAMA ?

Salam Maal Hijrah 1430H. Bercakap mengenai Maal Hijrah, kenapa yer sebenarnyer kita menyambut Maal Hijrah? =) Yer, pastinya hari ini adalah TAHUN BARU bagi seluruh umat Islam, tak kira di mana jua saudara-saudara seIslam kita berada..=) Pastinya semuanya menyambut Tahun Baru Islam ini…


Jika, New Year disambut dengan meriah, siap ‘countdown’ lagik, ade konsert la, macam2 lagik la.. Napa tidaknya kita meraikan Tahun Baru Islam ini.. Seharusnya, tahun baru Islam ni disambut dengan lebih meriah, kerana apa? Kerana kita adalah ORANG YANG MENGANUTI AGAMA ISLAM, seharusnya permulaan tahun baru Islam diraikan lebih dari tahun baru kalender inggeris. Tapi bagaimana yer, nak sambut Tahun Baru Islam nih? Adakah dengan berparti, berconcert, menari2 dan benda2 yang x dianjurkan oleh Islam? (Ni kena Tanya gi mana sebenornyer sambutan Maal Hijrah dari segi Quran & Sunnah.. Ni xdapat den nak menjawab, sobabnya den pun tidak tahu, kita jangan bercakap benda yang kita tak tahukan…=) AMARAN!!!!! adalah lebih baik kita berdiam dari kita mereka satu2 amalan ibadah yang tidak ada dalam agama.Dibawah artikel yang dianjurkan untuk dibaca mengenai amalan sunnah dan amalan yang diadakan dalam agama pada bulan muharram tulisan akhi Mohd Yaakub bin Mohd Yunus.

- Amalan sunnah dan amalan yang diadakan dalam agama pada bulan Muharram


Haa…dalam sedar ataupun tidak, masa silih berganti, dari hari bertukar minggu, dari minggu bertukar bulan, dari bulan bertukar tahun…sekarang dah 1430 H dah..=) dari satu alam, kita melangkah ke satu alam yang lain…dari alam ruh di dalam perut ibu, kita melangkah ke alam bayi, dari alam kanak2, beralih ke alam persekolahan, dari alam pembelajaran, ke alam perkahwinan, dari alam perkahwinan ke alam keibubapaan, dari alam keibubapaan kepada alam atuk nenek, and seterusnya alam kubur…


HA! Kubur??? BILA SEBUT SOAL KUBUR NIH, BARU LA TERINGAT, RUPA2NYA, AJAL TAK MENGENAL SIAPA KAN ? TUL X? DIA TAK KIRA MANA KITA BERADA KAN ? TAK KIRA USIA KAN ? TAK KIRA AWAK TU DATUK KER, DATIN KER, PM KER, SAPA-SAPA JERLA… SOALNYA, adakah kita sudah bersiap sedia menemui Kekasih kita yang AMAT KITA SAYANGI, YANG AMAT KITA RINDUI DAN AMAT KITA HARAPKAN??? Semestinya ALLAH azza wajalla.


Ha, bilanyer masa sudah cepat berlalu, pastinya perjalanan kehidupan ini amat singkat kan ? Cuba kita renungkan, adakah perjalanan yang sukar ni membuatkan kita semakin berhati2 atau kita semakin kita tidak peduli ketika meniti hari menghabiskan usia kita..


Sempena tahun baru Islam ini, marilah kita sama2 berazam untuk mempertingkatkan KUALITI kita sebagai insan yang memegang ‘title’ ISLAM!!! Dan ingatlah tujuan asal kita dihidupkan. Kita tidak terjadinya dengan sendiri, pastinya, kita mempunyai tuhan yang menjadikan kita, n tugas kita, mengabdikan diri kepadanya, camna? Senang aja, ‘BUAT APA YANG ALLAH SURUH DAN TINGGAL APA YANG DILARANG’ Dengar cam senangkan, tapi praktikalnya…=) pandai2lah sendiri awak pikir yer..=)


JIKA KITA PELIHARA APA YANG ALLAH SURUH DAN LARANG, YAKINLAH, PASTINYA ALLAH AKAN MENJAGA KITA…


Mari kita muhasabah kembali, apa yang telah kita lakukan untuk tahun2 sebelum ini. Pabila kita mengenangkan dosa2 yang lalu, bukanlah untuk kita hanya berfikir tanpa melakukan sesuatu.. namun, untuk kita belajar dari kesilapan yang lalu and terus bangun menghadapi cabaran baru…. Allah did not promise that life would be easy, but He did promise that, He would be with you in every single step of your life as long as you want Him to…..=) Terkadang kita sebagai manusia, semestinya ada melakukan kesilapan dan lalai menghindarkan diri dari perkara2 larangan Allah, Namun, ingatlah, pengampunan Allah sangat luas.Allah berfirman di bawah :


Katakanlah: Wahai hamba- hamba-Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


(al-Zumar ayat 53)


Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang aku, Maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

(al -Baqarah : 186)

Bahkan dalam sebuah hadis kudsi,

Allah berfirman: Wahai anak-anak Adam, selagi mana engkau memohon dan mengharapkan dari-Ku, Aku ampunkan engkau walau apapun dosamu, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika dosamu sampai ke puncak langit, lalu engkau pohon keampunan dari-Ku, Aku ampunkan engkau, aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, engkau jika datang kepada-Ku dengan dosa yang hampir memenuhi bumi, namun engkau menemui-Ku tanpa mensyirikkan Daku dengan sesuatu, nescaya aku datang kepadamu dengan penuh keampunan.

(Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).


Selamat Tahun Baru kepada semua umat Islam. Renung2kan dan selamat beramal! =)

" JIKA DUNIA INI PERSINGGAHAN, MENGAPA TIDAK KITA BANYAKKAN BEKALAN UNTUK MENERUSKAN PERJALANAN?.......


KERANA KITA CUMA ADA SATU PERSINGGAHAN...... CHAIYUK2!!!=)



Siti Nursyuhada binti Mohamad Salleh
Optometrist, Adventist Vision Centre


No comments: