Jan 24, 2008

Bersabarlah Wahai Sahabat-sahabatku Sekalian.


Wahai sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian....dalam kita mengharungi kehidupan yang berliku-liku yang penuh dengan onak dan duri ini pasti ada ujian yang harus kita lalui...Inilah fitrah kehidupan kita sebagai hamba Allah di muka bumi ini yang pasti akan diuji oleh Allah....Sahabat-sahabat sekalian Allah telah berfirman dalam al-Qur'an yang maksudnya:


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta. (29:2-3)


Sahabat-sahabat sekalian dalam kita membawa ketulenan dalam dakwah dan tarbiyah kita ini pasti ada yang tidak dapat duduk diam kerana mereka takut apa yang kita bawak ini bertentangan apa yang mereka bawak....Rasulullah dan sahabat-sahabatnya sendiri telah menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran dalam membawa ketulenan risalah ini...inikan kita baru sedikit dikenakan ujian oleh Allah
Jalla Wa'ala...Apa yang ana dapat sampaikan ialah bersabarlah sahabat-sahabatku....Teruskan usaha kita ini dalam menyampaikan ketulenan rislah dakwah kita ini.....Berdoalah pada Allah dan yang pasti pertolongan Allah sentiasa bersama kita.....Di bawah ana bawakan beberapa ayat Qur'an untuk kita hayati bersama.

Wahai orang-orang yang beriman, Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung. (3:200)
Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. dan Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'. (2: 45)

Jika mereka berpaling (dari keimanan), Maka Katakanlah: "Cukuplah Allah bagiKu; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya Aku bertawakkal dan dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung".(9:129)





2 comments:

Anonymous said...

artikel yg baik..
kesabaran kita, jika nak dibandingkan dgn nabi n sahabat.. memang xterlawan..

Bro_aiman said...

jazakallah..moga2 kita dapat ambil iktibar buat tatpan bersama